Codzienność kojarzy nam się często z rutyną i powtarzaniem tych samych czynności. Każdego dnia wstajemy, idziemy do szkoły, zjadamy kolejne posiłki, oglądamy telewizję, czytamy i znów idziemy spać, aby następnego dnia od początku powtórzyć ten sam scenariusz. Jeżeli spojrzeć na życie w ten sposób, obraz ten może być nieciekawy. Od nas samych jednak zależy, czy poddamy się rutynie i monotonii. Twórcza postawa wobec życia i samego siebie jest paletą, dzięki której codzienność nabiera kolorów. Niektórzy uważają, że twórczość zarezerwowana jest dla grupki artystów – utalentowanych wybrańców. Tymczasem każdy może być twórczy we wszystkim, co robi, bo nie rodzaj zadania decyduje o twórczości, ale nasz stosunek do tego, co robimy. Ważne, czy jesteśmy otwarci na nowe wrażenia, czy potrafimy spojrzeć na rzeczy oczywiste w niestereotypowy sposób, czy potrafimy odcisnąć piętno własnej osobowości na tym, z czym się stykamy. Wszelkiego rodzaju twórczość artystyczna daje nam okazję do przeżywania radości szczególnego rodzaju. Lubię poezję i lekcje z nią. Staram się „zaszczepić” to zamiłowanie moim uczniom, ponieważ dostrzegam i doceniam wagę poezji w kształceniu i wychowaniu młodego człowieka. Kontakt z nią uwrażliwia młodych ludzi, szkoli ich zdolność reakcji uczuciowych, moralnych, estetycznych, wdraża do poszanowania wartości wyższych – uznawanych za godne szczególnej pielęgnacji i upowszechnienia. Ważne jest, by uczniowie możliwie często obcowali z poezją. Szkoła i klasa jest miejscem, gdzie poprzez świadome i właściwie zorganizowane działania tworzy się warunki do budowania twórczej postawy. Formuje się ją i rozwija poprzez pobudzanie naturalnej aktywności, a efektem tego są konkretne wytwory. Poezja dodaje skrzydeł i pobudza wyobraźnię Jest ujściem dla emocji, zabawą. Pozwala na moment zachwycenia, zaskoczenia czy zadumania. Proponując moim uczniom zabawę w poezjowanie nie oczekuję od nich wartościowych artystycznie utworów. Przy redagowaniu tekstów chodzi o to, by uczniowie z własnej woli mówili o sprawach dla siebie ważnych, by przywiązywali wagę do własnego tekstu. Celem tej zabawy jest też włączenie do procesu twórczego nie tylko tych uzdolnionych uczniów, ale właśnie tych biernych, nieśmiałych, tych, którym brakuje pewności siebie, ponieważ twórczość artystyczna ułatwia wyrażanie siebie, swoich myśli i nastrojów. Nie zawsze ważny jest wynik, ale sam proces tworzenia.
opracowała: E. Worożańska
Literatura: 1. M. Chomczyńska – Miliszkiewicz, D. Pankowska – Polubić szkołę, Warszawa 1998. 2. Sztuka pisania – Ćwiczenia redakcyjne dla klas IV – VIII. |